Tillstånd för asbestsanering i Stockholm – Så jobbar vi!

Att sanera asbest i Stockholm kräver särskilda tillstånd och följer tydliga regler. Här är en enkel och tydlig förklaring hur vi på Wasa Skadeservice i Stockholm jobbar med tillstånd för asbestsanering.

Läs mer om våra tjänster inom Asbestsanering i Stockholm här.

Så jobbar vi med tillstånd för asbestsanering i Stockholm

Ibland får vi frågan varför det kostar en slant att sanera asbest, vi tänker att denna redogöresle för lagkrav och processen bidrar till att öka förståelsen. I grunden handlar detta givietvis om att asbest är mycket hälsofarligt och vi är mån om vår personal och den miöljö vi arbetar i.

1. Anmälan till Arbetsmiljöverket (obligatoriskt)

Alla asbestsaneringar måste anmälas till Arbetsmiljöverket minst två vardagar innan arbetet påbörjas.

  • Vem anmäler? Det företag som utför saneringen.
  • Hur? Anmälan görs digitalt via Arbetsmiljöverkets e-tjänst

Obs: Företag måste ha ett särskilt tillstånd för asbestsanering, annars får de inte utföra arbetet. Självklart har vi tillstånd för asbestsanering.

2. Tillstånd för att få utföra asbestarbete

Wasa Skadeservice i Stockholm som sanerar asbest har ett giltigt tillstånd från Arbetsmiljöverket.

  • Tillståndet gäller i 5 år.
  • För att få det måste företaget visa:
    • Att personalen har rätt utbildning
    • Att man har rätt skyddsutrustning och rutiner
    • Att man kan sanera utan risk för arbetare eller omgivning

Vill du kolla om ett företag har tillstånd? Det kan du göra i Arbetsmiljöverkets företagsregister.

3. Stockholms stads krav

I vissa fall – t.ex. vid sanering i flerbostadshus, skolor eller lokaler – krävs det också en anmälan till miljöförvaltningen i Stockholm.

4. Utbildning för personal

Alla som arbetar med asbest måste ha genomgått asbestutbildning, godkänd enligt Arbetsmiljöverkets regler.

Det finns två typer:

  • Grundutbildning för dem som arbetar direkt med asbest
  • Arbetsledarutbildning för dem som planerar eller leder arbetet

5. Efter saneringen – dokumentation och avfall

Efter saneringen:

  • Dokumentera vad som sanerats och hur
  • Hantera det asbesthaltiga avfallet som farligt avfall
  • Transportera det till en godkänd mottagare med rätt följesedlar och tillstånd

Sammanfattning – detta krävs för tillstånd till asbestsanering i Stockholm

Krav Vem ansvarar? Kommentar
Tillstånd att arbeta med asbest Företaget Gäller i 5 år
Anmälan till Arbetsmiljöverket Företaget Minst 2 dagar före start
Anmälan till miljöförvaltningen (ibland) Beställare eller företag Beror på plats och omfattning
Utbildning Varje arbetare Krävs för alla som sanerar
Korrekt avfallshantering Företaget Farligt avfall – spårbart

Miljövänlig sanering och rivning - Kan vi hjälpa dig?