Att sanera asbest i Stockholm kräver särskilda tillstånd och följer tydliga regler. Här är en enkel och tydlig förklaring hur vi på Wasa Skadeservice i Stockholm jobbar med tillstånd för asbestsanering.
Läs mer om våra tjänster inom Asbestsanering i Stockholm här.
Så jobbar vi med tillstånd för asbestsanering i Stockholm
Ibland får vi frågan varför det kostar en slant att sanera asbest, vi tänker att denna redogöresle för lagkrav och processen bidrar till att öka förståelsen. I grunden handlar detta givietvis om att asbest är mycket hälsofarligt och vi är mån om vår personal och den miöljö vi arbetar i.
1. Anmälan till Arbetsmiljöverket (obligatoriskt)
Alla asbestsaneringar måste anmälas till Arbetsmiljöverket minst två vardagar innan arbetet påbörjas.
- Vem anmäler? Det företag som utför saneringen.
- Hur? Anmälan görs digitalt via Arbetsmiljöverkets e-tjänst
Obs: Företag måste ha ett särskilt tillstånd för asbestsanering, annars får de inte utföra arbetet. Självklart har vi tillstånd för asbestsanering.
2. Tillstånd för att få utföra asbestarbete
Wasa Skadeservice i Stockholm som sanerar asbest har ett giltigt tillstånd från Arbetsmiljöverket.
- Tillståndet gäller i 5 år.
- För att få det måste företaget visa:
- Att personalen har rätt utbildning
- Att man har rätt skyddsutrustning och rutiner
- Att man kan sanera utan risk för arbetare eller omgivning
Vill du kolla om ett företag har tillstånd? Det kan du göra i Arbetsmiljöverkets företagsregister.
3. Stockholms stads krav
I vissa fall – t.ex. vid sanering i flerbostadshus, skolor eller lokaler – krävs det också en anmälan till miljöförvaltningen i Stockholm.
- Detta gäller framför allt om arbetet kan påverka boende eller inomhusmiljö.
- Miljöförvaltningen i Stockholms stad har detaljerad info om det råder osäkerhet.
4. Utbildning för personal
Alla som arbetar med asbest måste ha genomgått asbestutbildning, godkänd enligt Arbetsmiljöverkets regler.
Det finns två typer:
- Grundutbildning för dem som arbetar direkt med asbest
- Arbetsledarutbildning för dem som planerar eller leder arbetet
5. Efter saneringen – dokumentation och avfall
Efter saneringen:
- Dokumentera vad som sanerats och hur
- Hantera det asbesthaltiga avfallet som farligt avfall
- Transportera det till en godkänd mottagare med rätt följesedlar och tillstånd
Sammanfattning – detta krävs för tillstånd till asbestsanering i Stockholm
Krav | Vem ansvarar? | Kommentar |
---|---|---|
Tillstånd att arbeta med asbest | Företaget | Gäller i 5 år |
Anmälan till Arbetsmiljöverket | Företaget | Minst 2 dagar före start |
Anmälan till miljöförvaltningen (ibland) | Beställare eller företag | Beror på plats och omfattning |
Utbildning | Varje arbetare | Krävs för alla som sanerar |
Korrekt avfallshantering | Företaget | Farligt avfall – spårbart |